CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

<< topic 6 - tiga perangai buruk anda >>







Alhamdulillah...da topik yg ke 6....nampak sangat ye tahap keboringan fara yang sangat melampaui batas..hahaahahhaaa.... xtaw nk wat aper daaa~~~ xper2...ader byk soklan agi yang harus dijawab...cabaran ttuuuhhh...hihihihi...okei.. berbalik pada topik kite yeee.... hahahaaaa...di sini fara nyatakan 3 perangai bruk fara... haaaaaa.. MAAAALLLUUU LAAAA..~~~  tapi kner sporting kan....







YANG PERTAMA
..
..
..
.
jeng jeng jeng...

saya suker makan PETAI...

okei petai pon ader khasiat taw...
haaaa...jgn korg xtaw...

neh haaa khasiat petai okei...

1. Mengandung 3 macam gula alami yang diperlukan untuk sumber tenaga yang dikombinasikan dengan serat yakni gula sukrosa, gula fruktosa dan gula glukosa. 
2. Petai mengandung tryptophan sejenis protein yang diubah tubuh menjadi serotonin yang akan membuat relax, memperbaiki mood dan membuat bahagia sehingga petai dapat mengubati beberapa penyakit kemurungan.
3. Petai mengandung vitamin B6 yang mengatur kadar gula darah yang dapat membantu mood. 
4. Petai mengandung zat besi yang tinggi yang dapat menstimulasi produksi sel darah merah dan membantu saat terjadi anemia.
5. Petai mengandung kalium yang sangat tinggi tetapi rendah garam sehingga sangat sempurna untuk memerangi tekanan darah tinggi dan tekanan darah rendah. Jadi berkhasiat untuk penyakit darah tinggi. Kalium yang tinggi dapat membantu belajar dengan membantu siswa semakin waspada. 
6. Petai mengandung serat yang tinggi yang dapat menormalkan kembali aksi pencernaan dan mengatasi penyakit sembelit tanpa harus kembali ke laktasiv. 
7. Milkshake pete, petai yang dimaniskan dengan madu merupakan ubat mabuk yang mujarab. Petai membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula darah yang jatuh dan susu menenangkan dan memperbaiki cairan tubuh. 
8. Efek antasid petai pada tubuh dapat dikurangi sakitnya pada orang yang kekenyangan dengan memakan petai. 
9. Rasa gatal dan bengkak akibat gigitan nyamuk dapat diatasi dengan menggosok bekas gigitan dengan bagian dalam kulit petai. 
10. Petai mengandung vitamin V dalam jumlah besar yang membantu menenangkan saraf. 
11. Textur petai yang lembut dan halus dapat dijadikan alasan petai digunakan sebagai makanan untuk merawat pencernaan pada penderita luka lambung. Petai dapat menetralkan asam lambung dan mengurangi iritasi dengan melapisi permukaan dalam lambung. 
12. Petai dapat menurunkan suhu tubuh  dan emosi ibu yang menanti kelahiran dan menjaga agar suhu bayi tidak tinggi. 
13. Vitamin B6 dan B12 yang dikandung petai bersama kalium dan magnesium membantu tubuh cepat sembuh dari efek penghentian nikotin. 
14. Kalium pada petai membantu menormalkan detak jantung, mengirim darah ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh yang sangat dibutuhkan tubuh pada saat stress karena kecepatan metabolisme yang meningkat mengurangi kadar kalium. 
15. Petai mengurangi kematian akibat stroke sampai 40%. 
16. Mempertahankan petai yang diletakkan pada caplak dengan plester dapat mematikan caplak.
hasil sumber http://ghobro.com/kesehatan/16-khasiat-petai-bagi-kesehatan.html terima kasih dengan informasi yg diberikan....

okei perangai buruk yg KEDUA
..
..
..
..
..
..
..
..
..



kuat MERAJUK...

ssooo....kalu fara merajuk msti muncung mcm neh...
hahahahhaha...
sabar jelaaa dgn kerenah fara...
fara merajuk xlamer pooonnn...hihihii...





yg KETIGAAA....

..
..
..
..
..
..
..
..


KENTUT
   
nampak x??? sbb malu laa~~ hihhihihii...
sbb fara seorang yg normal...xkisah laaa kaaannn...
hihihihiih....






itulah 3 perangai buruk fara..hahahahhaaaa...sekadar nk share jep....huhuhuhuhu...saper yg knl fara..taw laaa fara mcm mane yeeeerrr.... okei.... 













with luv..